Zwiedzanie Prowansji wymaga posiadania samochodu. Cały ten wspaniały region najlepiej objechać, zatrzymując się na dłużej lub krócej w poszczególnych miejscach. Plan zwiedzania Prowansji znajdziesz w tym artykule.

Zwiedzanie Prowansji bez samochodu nie jest niemożliwe, ale z pewnością będzie to trudne zadanie. Można szukać połączeń autobusowych i przemieszczać się między miasteczkami, warto jednak zainwestować w wynajem samochodu, by zobaczyć wszystkie ciekawe atrakcje. Tak właśnie zwiedza się Prowansję – jeżdżąc od miasteczka do miasteczka i podziwiając wspaniałe krajobrazy, zabytki, targi i kamienice. Dlatego nie zastanawiaj się dłużej planując podróż do Prowansji – sprawdź wynajem samochodów i ruszaj w drogę! Niżej znajdziesz plan zwiedzania Prowansji, który zrealizowałem osobiście.

Zobacz również: Prowansja przewodnik – jedyny tak aktualny przewodnik po Prowansji w polskim Internecie!

Zwiedzanie Prowansji w 2 dni

Ponieważ mieszkam w Nicei, Prowansję zwiedzam planując wyjazdy samochodem lub pociągiem. W ten drugi sposób zwiedziłem Arles i Awinion oraz Aix-en-Provence, dokąd dojeżdża kolej. Żeby jednak zwiedzić okolice Luberon, teatr antyczny w Orange i inne atrakcje, wybrałem samochód. Bez niego trudno byłoby mi zobaczyć wiele miejsc w krótkim czasie.

Planując zwiedzanie Prowansji pamiętaj, że w lipcu i sierpniu panują tam bardzo duże upały oraz są tłumy turystów. Wszędzie będzie tłoczno i gorąco. Z kolei wiosną i jesienią mogą wiać silne wiatry, z których ten region jest znany.

Poniższy plan zakłada zwiedzanie Prowansji w 36 godzin. Wyjechaliśmy rano z Nicei, nocowaliśmy w Arles i wróciliśmy na drugi dzień wieczorem. Zobaczyliśmy m.in. dzikie zwierzęta, pola lawendy, gaje oliwne, skaliste wzgórza, zabytkowe miasteczka warowne i nadmorskie plaże. Oto nasz plan:

1. Poranny wyjazd z Nicei do Camargue. Podróż zajmuje ok. 3 h (ok. 280 km), a celem jest miejscowość Saintes-Maries-de-la-Mer. W okolicy można podziwiać dziko żyjące konie, flamingi, stada byków oraz największy teren bagienny Europy. W samym miasteczku warto zwiedzić niewielki kościół, do którego co roku pielgrzymują Romowie. W tej okolicy spędziliśmy mniej niż 3 godziny.
  2. Z Saintes-Maries udaliśmy się na zwiedzanie rzymskiego akweduktu Pont du Gard. Ten odcinek ma ok. 70 km, a dojazd zajmuje nieco ponad godzinę. Minimum drugie tyle należy przeznaczyć na podziwianie budowli.
  3. Następnie udaliśmy się do Nimes – pięknego miasta z rzymskimi zabytkami. Spędziliśmy tam popołudnie, zjedliśmy kolację i udaliśmy się do Arles na nocleg w hotelu Ibis. Przy okazji oczywiście zwiedziliśmy Arles, w którym Vincent van Gogh obciął sobie ucho.
  4. Drugi dzień rozpoczął się od porannego przejazdu do Baux-de-Provence. Po drodze zatrzymaliśmy się na chwilę przy ruinach zabytkowego opactwa Montmajour, ale otwierali je dopiero o 10. Plan tego dnia był dość napięty, więc pojechaliśmy dalej. W samym Baux zostaliśmy nieco ponad 2 godziny, ale atrakcji jest tam tyle, że warto zarezerwować sobie całe przedpołudnie. I koniecznie trzeba odwiedzić dawny kamieniołom Carrieres de Lumieres!
  5. Po zwiedzeniu miasteczka i kamieniołomu udaliśmy się do Gordes, z którego słynie Prowansja. Najpierw jednak zwiedziliśmy pobliskie malownicze opactwo Senanque. Dojazd tam z Baux zajął nam ok. godziny i 20 minut (ok. 55 km). Trasa wiodła przez prowansalski masyw Alpilles i była bardzo kręta. W Senanque spędziliśmy ok. godziny, a leżące zaledwie 5 km obok Gordes zajęło nam łącznie z późnym lunchem ok. 2 h.
  6. Ostatnim punktem wycieczki były ochrowe skały obok Roussillon i samo miasteczko. Trasa ma zaledwie ok. 10 km, a przejazd zajmuje ok. 20 min. Stąd wróciliśmy do Nicei.

Jak widać nasz plan pozwolił zobaczyć ponad 12 miejsc i atrakcji w krótkim czasie. Był przy tym realny i nie zakładał zwiedzania biegiem, żeby tylko odhaczyć kolejne miejsce.

Zwiedzanie Prowansji w tydzień i dłużej

Jeżeli masz więcej czasu na zwiedzanie Prowansji, polecam zajrzeć także w inne jej piękne zakątki. Najlepiej zacząć od Marsylii i pobliskiego Cassis. Do planu warto dodać również takie miejsca jak np. L’Isle-sur-la-Sorgue, Fontaine de Vaucluse, Salon-de-Provence, Saint-Rémy-de-Provence, Lourmarin, Lacoste, Tarascon, Sisteron czy Mont Ventoux.