Mimo sytuacji na świecie, rok 2022 był dla mnie bardzo łaskawy. Nie brakowało turystów chcących zwiedzać ze mną Lazurowe Wybrzeże, nie brakowało chętnych na moje przewodniki, nie brakowało też ciekawych podróży i nowych produktów. Oto podsumowanie.

Patrząc na plany na 2022 r., które opublikowałem w podsumowaniu 2021 można sądzić, że 2022 nie był dla mnie udanym rokiem. Wciąż nie wydałem przewodnika po Oksytanii, drukowanego przewodnika po Lazurowym Wybrzeżu też nie ma, opublikowałem mniej odcinków podcastu, niż zakładałem. Tymczasem 2022 był naprawdę świetny!

Przede wszystkim finansowo, bo od maja do listopada oprowadzałem turystów po Lazurowym Wybrzeżu niemal bez przerwy. Dziękuję serdecznie wszystkim, którzy zdecydowali się spędzić urlop w moim towarzystwie! Co prawda nie miałem czasu na pisanie książki, ale zdobyłem fundusze na jej samodzielne wydanie.

Cataplana, jedno z typowych dań portugalskich

Wydanie drukowanego przewodnika po Lazurowym Wybrzeżu to wciąż projekt numer 1 na mojej liście. 2022 także w tym przypadku był jednak pomyślny. W ostatnich dniach grudnia podpisałem umowę na wydanie tej książki i oddałem tekst do redakcji. Przewodnik ma się pojawić w magazynie w kwietniu 2023, aby trafił na półki klientów jeszcze przed Majówką. Trzymajcie kciuki!

Nowe przewodniki

W 2022 wydałem 2 nowe produkty: przewodnik po Toskanii i przewodnik po Portugalii. Szczególnie dumny jestem z tego pierwszego, który był efektem kilku objazdów Toskanii w ostatnich latach. Z kolei przewodnik po Portugalii jest zapisem podróży urlopowej wybrzeżem Portugalii. Nie planowałem go wydać, ale przygotowując się do urlopu zauważyłem, że zdecydowanie brakuje takiej pozycji w polskim Internecie.

Nazare, Portugalia

Do listy ogromnych sukcesów w kwestii przewodników zaliczam też zakup domen LazuroweWybrzeze.pl oraz LazuroweWybrzeże.pl (pisałem o tym tutaj). Razem z adresem Prowansja.pl tworzą one świetny komplet. Wykorzystam je do promocji przewodników po regionie.

Podróże w 2022

Mimo natłoku pracy, także podróżniczo rok 2022 okazał się przyjemny. Nie były to co prawda dalekie wojaże, ale wciąż bardzo satysfakcjonujące.

Zaczęło się długim wiosennym weekendem w Prowansji, gdzie wspólnie z Mateuszem (Szkocki.pl) wynajęliśmy piękny stary dom i grzejąc się przy kominku graliśmy w Carcassonne. Zaraz potem ruszyłem na zwiedzanie Toskanii, aby zebrać brakujące materiały do przewodnika.

Prowansalska posiadłość nazywana "mas"

Prowansalska posiadłość nazywana „mas”

W kwietniu odwiedziłem kampingi na Lazurowym Wybrzeżu w ramach współpracy z firmą Eurocamp.pl. Była to świetna okazja, by po wielu latach spróbować zupełnie innej formy spędzania urlopu.

2 weekendy w czerwcu spędziliśmy w górach blisko Nicei. W końcu dotarliśmy do pięknego jeziora niedaleko Allos i mieliśmy okazję zobaczyć na żywo świstaki.

W lipcu tradycyjnie wybrałem się na pola lawendy. W tym roku wyjątkowo mnie zaskoczyły, ponieważ przez upał i suszę przekwitły szybciej niż zwykle. Smutnym widokiem w pobliżu był z kolei kanion Verdon bez wody, której brakuje z powodu suszy.

Toskański krajobraz

W sierpniu wybrałem się na francuską wieś, by pracować nad przewodnikiem po Lazurowym Wybrzeżu. Weekend spędzony między Awinionem, a Lyonem okazał się bardzo produktywny, także w odwiedzone w wolnych chwilach miejscach (przeczytaj relację).

2 tygodnie w październiku wydarłem na urlop w Portugalii. Objechaliśmy całe wybrzeże, a pobyt był bardzo udany, ale i tak potwierdził moje wcześniejsze negatywne spostrzeżenia o tym kraju.

W grudniu spędziłem kilka dni w Paryżu, gdzie zbierałem materiały do mojego przewodnika po Paryżu. Czas go zaktualizować i poszerzyć.

Spółka akcyjna Bobrowski Media

2022 był pierwszym pełnym rokiem działalności mojej nowej spółki Bobrowski Media. Już po kilku miesiącach od jej otwarcia w grudniu 2021 żałowałem, że zrobiłem to tak późno! Praca w nowej formie prawnej jest dla mnie znacznie bardziej opłacalna i efektywna. Na pewno nagram o tym osobny odcinek podcastu o życiu we Francji.

Plany na 2023

Plany na 2023 są dość szczegółowe i wynikają z pracy wykonanej w poprzednich latach:

• wydanie drukowanego przewodnika po Lazurowym Wybrzeżu (kwiecień),
  • poszerzenie przewodnika po Toskanii (podróż planowana na przełom marca i kwietnia),
  • aktualizacja i poszerzenie przewodnika po Paryżu (styczeń / luty),
  • spotkanie z czytelnikami bloga w Polsce (9 lutego w Warszawie),
  • rozpoczęcie prac nad drukowanym przewodnikiem po Prowansji (jesień),
  • wizyta w Rzymie w celu aktualizacji przewodnika po Rzymie i Watykanie (być może w marcu),
  • dalsze publikowanie podcastu (w środy nowy cykl „Kartka z kalendarza”, a w soboty regularne odcinki).

Wciąż oczywiście pamiętam o przewodniku po Oksytanii. Być może uda się też ruszyć na objazd jeziora Garda do nowego przewodnika.

Le Pont d’Arc, kanion Ardèche

Trzymajcie kciuki za dalszy rozwój moich mediów i realizację planów! Warto sprawdzić informacje o tym, jak można mi pomóc w rozwoju. Dziękuję!