W drugim roku pandemii udało mi się wybrać w 9 podróży i zabrać na zwiedzanie całkiem sporo turystów. Rozwinął się też mój podcast i kupiłem najlepszą prowansalską domenę w polskim Internecie. Oto podsumowanie roku 2021.

Po kiepskim roku pandemicznym 2020, który przeorał branżę turystyczną, rok 2021 przyniósł niewielkie odbicie. Francuski rząd wciąż płacił zasiłki covidowe, a niewielka grupa turystów z Polski odwiedziła Lazurowe Wybrzeże i Prowansję.

W 2021 udało mi się zrealizować 9 podróży i zebrać mnóstwo materiałów do nowych przewodników. Kontynuowałem też mój podcast Życie we Francji. Pracy było zatem sporo!

Ruch na blogu LazurowyPrzewodnik.pl w 2021 z porównaniem do 2020

Ruch na blogu niestety niewiele wzrósł od początku pandemii. Wciąż czekam na odbicie i powrót do dobrych czasów sprzed zarazy.

Nowe i kontynuowane projekty

W 2021 podjąłem się nowego projektu. Wspólnie z Dominiką z biura podróży wycieczkidofrancji.pl zabraliśmy Polaków na wirtualne zwiedzanie Lazurowego Wybrzeża. Był to najtrudniejszy i najdziwniejszy projekt tego roku, ale pozwolił nam dotrzeć do nowych odbiorców. Napisałem o nim szczegółowo tutaj: Wirtualne spacery.

Przed wakacjami opublikowałem nowy produkt. To Audioprzewodnik po Prowansji, który – podobnie jak Audioprzewodnik po Lazurowym Wybrzeżu, okazał się dużym sukcesem. Po wysłuchaniu wszystkich odcinków dobrze przygotujesz się do zwiedzania regionu.

Skoro mowa o Prowansji, to nie mogę pominąć faktu, że w moje posiadanie weszła najlepsza polska domena o tym regionie. Udało mi się kupić adres Prowansja.pl, który zastapił Prowansja.info kupioną rok wcześniej. Już teraz widzę pozytywne efekty tej inwestycji. Rozwój przewodnika pod nowym adresem był także ważnym projektem w 2021.

Dużym sukcesem w minionym roku okazał się mój podcast Życie we Francji. Tym projektem trafiłem do zupełnie nowej grupy odbiorców – większość klientów indywidualnych oprowadzonych w regionie dotarła do mnie właśnie przez podcast, a nie bloga. Zaskoczenie roku! Przy okazji dziękuję wszystkim moim gościom z Polski, którym miałem przyjemność na żywo pokazać Lazurowe Wybrzeże i Prowansję.

W 2021 r. opublikowałem 33 odcinki podcastu. Pojawiłem się też gościnnie w Podkaście w Podróży oraz na antenie radia Wnet.

Na koniec zostawiłem wisienkę na torcie. 27 grudnia zostałem prezydentem spółki akcyjnej jednoosobowej Bobrowski Media :). Zamknąłem swoją dotychczasową działalność typu „auto entrepreneur” (coś w rodzaju uproszczonej dzielności gospodarczej) i otworzyłem spółkę kryjącą się we Francji pod skrótem SASU. Czas pokaże, czy była to dobra decyzja, a szczegóły opowiem w jednym z pierwszym odcinków podcastu w 2022 r.

Podróże w 2021

W 2021 r. udało mi się odbyć 9 podróży o różnej długości. Jak zwykle sporo podróżowałem po Prowansji, aby odkryć nawet najdalsze zakątki tego regonu. Dzięki temu tworzę jedyny tak kompleksowy polskojęzyczny przewodnik po Prowansji.

Prowansja w maju: Alpilles i Awinion

Pierwszym wyjazdem był długi weekend w prowansalskim regionie Alpilles i jego okolicy. Eksplorowałem go oczywiście na potrzeby przewodnika po Prowansji. Relacje z takich wyjazdów znajdziesz zawsze na moim Instagramie @lazurowyprzewodnik.

Podczas tego wyjazdu udało mi się dojechać do Camargue, Awinionu, Baux-de-Provence i Arles.

Prowansja w czerwcu: Luberon

W czerwcu znowu wróciłem do Prowansji. Tym razem skupiłem się na regionie Luberon i jego okolicy. Dotarłem m.in. do Goult, Oppède Le Vieux i Pernes-les-Fontaines. Nie wszystko jest jeszcze opisane na blogu.

Turyn

Weekend na przełomie lipca i sierpnia spędziliśmy w Turynie, dawnej stolicy regionu, do którego należała Nicea w czasach przed przyłączeniem do Francji. Nie bez powodu Plac Garibaldiego w Nicei przypomina place turyńskie…

Turyn jeszcze nie doczekał się opisu na blogu, ale publikacja pojawi się tu możliwie najszybciej.

Paryż

Zaraz po Turynie pojechałem pociągiem TGV do Paryża. Po pierwsze chciałem nagrać nowe odcinki podkastu na żywo z moimi gośćmi (i w końcu poznać moich internetowych znajomych!), a po drugie planowałem odwiedzić nowe miejsca, by uzupełnić przewodnik po Paryżu. Oba cele zrealizowałem.

Paryskie spotkanie z Ewą i Michałem Jaworskimi, Alicją Parvine, Jackiem Mulczyk-Skarżyńskim i Adamem Chowańskim

W 2022 znowu wybiorę się do stolicy Francji, bo odcinki podcastu nagrywane bezpośrednio są znacznie lepsze od tych telefonicznych. Poza tym w 2024 r. w Paryżu odbędą się Letnie Igrzyska Olimpijskie, do których chcę dobrze przygotować swoje przewodniki.

Oksytania i Nowa Akwitania

Główny urlop spędziliśmy we Francji, na co wpływ miała przede wszystkim pandemia. Gdyby nie Covid, pewnie polecielibyśmy do USA. Oksytania to na szczęście piękny region, który eksplorujemy już od dawna, zatem urlop w tym regionie był bardzo dobrym wyborem.

Podczas 2 tygodni objazdu samochodem udało nam się zobaczyć mnóstwo pięknych miejsc. Wiele z nich już opisałem na blogu w przewodniku po Oksytanii, a niektóre wciąż czekają na publikację. W trakcie tej podróży zwiedziliśmy także Nową Akwitanię, a nawet nieco Hiszpanii. Relację znajdziesz tutaj: Relacja z urlopu 2021.

Alpy Francuskie

Alpy francuskie

We wrześniu zabrałem swojego tatę w podróż z okazji jego 60. urodzin. W ciągu tygodnia głównie wypoczywaliśmy spacerując i korzystając z basenów i gorących balii. Udało nam się też przejechać najwyżej położoną drogą w Europie i zwiedzić kilka kurortów. Relacja z tej wyprawy jest dostępna tutaj: Wrzesień w Alpach francuskich.

Budapeszt

W listopadzie spędziliśmy prawie tydzień w Budapeszcie. Stolica Węgier nie do końca przypadła nam do gustu, ale pobyt oceniamy, jako bardzo udany. Atrakcje Budapesztu i swoją opinię o tym mieście opisałem w osobnym artykule: Budapeszt.

Toskania

Na początku grudnia spędziliśmy weekend w Toskanii. Odwiedziliśmy miasto Lucca i jego okolice. Była to podróż przede wszystkim biznesowa, ale samo miasteczko zwiedziłem całkiem solidnie. To piękne miejsce niebawem opiszę w osobnym artykule.

Polska

Zima w Polsce w grudniu 2021

Boże Narodzenie 2021 spędziłem w Polsce, po 3 latach od poprzedniej wizyty. Po raz pierwszy wybraliśmy się do Polski samochodem. Podróż była nieco męcząca, ale chcieliśmy się przejechać i zabrać trochę starych gratów ze strychu.

Plany na 2022

W 2022 r. mam nadzieję przede wszystkim rozwijać spółkę Bobrowski Media i udostępnić gotowy przewodnik po Oksytanii. Muszę wybrać się jeszcze na tydzień do tego regionu, aby zebrać brakujące materiały i opublikować przewodnik.

W dalszym ciągu będzie też rozwijany podcast. Mam nadzieję opublikować około 20 odcinków.

W planach podróżniczych może się w końcu pojawić więcej Włoch. Mam zamiar objechać Toskanię i jeziora Como oraz Garda, by opublikować przewodniki z tych regionów. Na pewno nie w 2022 r., ale czas zacząć zbierać materiały.

Najważniejszym celem jest jednak wydanie drukowanego przewodnika po Lazurowym Wybrzeżu. Pisząc te słowa na początku stycznia nie wiem jeszcze, czy publikacja w czasie pandemii to dobry pomysł. Być może lepiej poczekać do 2023. Zobaczymy…

Jak możesz pomóc?

Mój blog rozwija się dzięki czytelnikom, dzięki Tobie. Jeżeli chcesz pomóc w jego rozwoju, masz całkiem sporo możliwości do wyboru. W dodatku nie musisz wydawać pieniędzy! Sprawdź tutaj, jak możesz pomóc. Dziękuję!