Cable car to jedna z ikon San Francisco. Tramwaj linowy jest obowiązkową atrakcją podczas wizyty w mieście. Ile kosztuje i jak poruszać się po San Francisco? W tym przewodniku znajdziesz wszystkie odpowiedzi.

Cable car w San Francisco to jedna z głównych atrakcji miasta. Wspólnie z mostem Golden Gate tramwaje są dla San Francisco tym, czym Statua Wolności dla Nowego Jorku i wieża Eiffla dla Paryża. Nie za zatem wątpliwości, że chyba każdy turysta odwiedzający Kalifornię, chce się przejechać słynnym tramwajem linowym. To z kolei prowadzi do prostego wniosku, że przed wejściem na pokład trzeba swoje odstać w kolejce. Jest jednak pewien sposób, by uniknąć tłumów i zdradzam go poniżej.

Polecane: Kalifornia przewodnik – przewodnik po Kalifornii i sąsiednich stanach z trasą zwiedzania, budżetem i opisami atrakcji.

Cable car w San Francisco

Cable car w San Francisco ruszyły na trasy w drugiej połowie XIX w. i pełniły funkcję transportu miejskiego. Powstały po tym, jak ich twórca – Andrew Smith Hallidie, zobaczył, że konie nie dają rady ciągnąć ciężkich powozów pod strome wzniesienia San Francisco. Tramwaje linowe pozwalały pasażerom wygodnie pokonywać kolejne wzgórza miasta i szybko zyskały popularność. Zostały jednak wyparte przez tramwaje elektryczne, a później samochody.

Cable car to komunikacja miejska w San Francisco

Cable car to komunikacja miejska w San Francisco

Dzisiaj tramwaje linowe są przede wszystkim atrakcją turystyczną San Francisco. Funkcjonują 3 linie (Powell / Hyde, Powell / Mason i California), do których na stacjach początkowych ustawiają się długie kolejki. W tym zdaniu kryje się podpowiedź, jak uniknąć długiego oczekiwania na miejsce w wagoniku. Wystarczy oczekiwać na jego przyjazd nie na pierwszej stacji, a na kolejnej. Obsługa nie wypełnia całego wagonika na przystanku początkowym z myślą o pasażerach oczekujących dalej. To cenna rada, którą znalazłem na blogu Pawła z Interameryka i przetestowałem. Działa!

Jeżeli chcesz przejechać się tramwajem linowym w San Francisco, najlepiej skorzystać z linii Powell / Hyde lub Powell / Mason. Obie mijają Muzeum Tramwajów Linowych (Cable Car Museum, 1201 Mason Street), w którym można za darmo zobaczyć, jak działa cały system. Muzeum działa w maszynowni, która napędza system kabli biegnących pod ulicami miasta. Szczególnie polecam linię Powell / Hyde, bo tramwaj zatrzymuje się tuż obok innej miejskiej atrakcji – krętego odcinka Lombard Street.

Bilety na cable car. Ile kosztuje tramwaj linowy w San Francisco?

Pojedynczy przejazd cable car kosztuje $7, a bilet można kupić u konduktora. Po San Francisco można się jednak wygodnie poruszać transportem publicznym podczas całego zwiedzania. Dlatego warto kupić bilet na cały dzień za $12, w którego cenie są także wielokrotne przejazdy cable car. Szczegóły niżej.

Dodatkowe informacje o historii cable car w San Francisco znajdziesz na stronie muzeum: cablecarmuseum.org.

Tramwaje i autobusy w San Francisco

Transport publiczny w San Francisco to nie tylko turystyczne linie cable car. Po mieście jeżdżą także trolejbusy, tramwaje i autobusy oraz metro. Całość jest dobrze skomunikowana i pozwala na zwiedzanie San Francisco z wykorzystaniem komunikacji miejskiej. SF jest jedynym dużym miastem w stanie Kalifornia, które zwiedzamy zostawiając samochód na parkingu.

Tramwaje linowe to nie jedyny transport publiczny w San Francisco. Dostępne są także tradycyjne tramwaje oraz autobusy.

Tramwaje linowe to nie jedyny transport publiczny w San Francisco. Dostępne są także tradycyjne tramwaje oraz autobusy.

Autobusem można bez problemu dojechać do mostu Golden Gate czy innych ważnych i ciekawych atrakcji. Warto też przejechać się zabytkowym tramwajem elektrycznym. Stare tramwaje w San Francisco mają niemniej szyku od cable car. Szczególnie ciekawa jest linia F, która łączy Fisherman’s Wharf z dzielnicą Castro, a po drodze mija główną ulicę handlową Market Street.

Transport publiczny w San Francisco – informacje praktyczne

Zwiedzając San Francisco komunikacją publiczną najlepiej kupić bilet jednodniowy za $12 (1-Day Visitor Passport), który pozwala korzystać ze wszystkich środków transportu bez limitu, łącznie z przejazdami cable car. Pojedynczy przejazd autobusem, metrem lub tramwajem (ale nie cable car!) kosztuje $2.50. Z kolei jeden przejazd cable car to $7. Nie trudno policzyć, że 2 przejazdy autobusami lub tramwajami i jeden cable car to już $12. Kupując 1-Day Visitor Passport (ważny zawsze do północy) w tej cenie, można jeździć wszystkim bez limitu.

Cable car to komunikacja miejska w San Francisco

Tramwaje San Francisco

W sprzedaży są również bilety dzienne na autobusy, metro i tramwaje za $5, ale nie można wtedy skorzystać z cable car. Jeżeli chcesz spędzić w San Francisco kilka dni, warto zainteresować się zakupem biletu za $29 (3 dni podróżowania wszystkim) oraz za $39 na 7 dni.

Za transport publiczny w San Francisco odpowiada San Francisco Municipal Transportation Agency (SFMTA), a pełną taryfę znajdziesz na stronie sfmta.com.

Gdzie kupić bilety na komunikację miejską w San Francisco?

Jest jedno najlepsze miejsce, w którym warto kupić bilety na transport publiczny w San Francisco. To aplikacja MuniMobile dostępna na iPhone i telefony z Androidem. Wystarczy ją pobrać, założyć konto i podać dane karty. Następnie wybieramy bilet i go kasujemy w aplikacji. Teoretycznie trzeba go pokazać wchodząc do pojazdu, ale bardziej potrzebny będzie w przypadku kontroli. Całość działa świetnie i jest naprawdę praktyczna w użyciu. Polecam kupić w ten sposób bilet na cały dzień i podróżować bez zmartwień.

Linki do pobrania aplikacji znajdują się na stronie sfmta.com.