Biurokracja we Francji to codzienność żyjących w tym kraju ludzi. Jak sobie z nią radzić i jakie ma oblicza? O tym rozmawiam z Polką, która na co dzień walczy z  francuską biurokracją.

Gościem 51. odcinka podcastu Życie we Francji jest Katarzyna Rubel, która we Francji prowadzi firmę viesimple.eu. Kasia swoją pracą pomaga Polakom, Francuzom i innym narodowościom rozwiązywać problemy z francuską biurokracją.

Zapraszam do wysłuchania tego odcinka:

Kogo dotyczy biurokracja we Francji?

Przed rozmową z Kasią Rubel sądziłem, że biurokracja we Francji nie dotyczy wszystkich. W nagraniu podałem nawet przykład rejestracji pojazdu we Francji, co można łatwo zrobić przez Internet. Kasia dowodzi jednak, że dopóki wszystko działa dobrze, nie ma większych problemów z biurokracją.

Mogą się one jednak zacząć w każdej chwili, a do ich wywołania wystarczy jakiekolwiek drobne potknięcie. Wystarczy coś źle zaznaczyć lub trafić na problem informatyczny, aby potencjalne drobnostki urosły do rangi wielkiego problemu, który trzeba będzie rozwiązywać wysyłaniem stosów dokumentów.

W trakcie rozmowy Kasia wspomina o parze, która nie zarejestrowała swojego nowo narodzonego dziecka w wymaganym terminie 5 dni. Późniejsze problemy były olbrzymie i wiązały się z batalią sądową. Warto o tym posłuchać w powyższym nagraniu (czas: 23:45).

Jak radzić sobie z francuską biurokracją?

Korzystając z doświadczenia Kasi, która na co dzień styka się z biurokracją francuską, wynotowałem kilka sposobów na radzenie sobie z francuską biurokracją. Oto one:

  • kurtuazja – zachowujemy pełen szacunek do urzędników, z którymi rozmawiamy lub korespondujemy, bo tylko w ten sposób możemy osiągnąć z nimi porozumienie i zachęcić do udzielenia nam pomocy;
  • cierpliwość – dochowujemy wszystkich wymaganych prawem terminów i dajemy drugiej stronie takie samo prawo. Oznacza to, że często na reakcję przyjdzie nam trochę poczekać;
  • fakty – trzymamy się faktów i pozbywamy emocji w oficjalnych rozmowach i korespondencjach, które mają nas zaprowadzić do sukcesu;
  • dowody – gromadzimy wszelkie dowody naszych starań – zachowujemy kopie wysłanych do urzędów dokumentów, opisujemy je numerami przesyłek pocztowych, wysyłamy wszelkie dokumenty za potwierdzeniem odbioru.

Trzymając się powyższych wytycznych można poradzić sobie z francuską biurokracją. Nie oznacza to oczywiście, że naszą sprawę załatwimy natychmiast, ale zwiększymy szanse na osiągnięcie sukcesu najszybciej, jak to możliwe.