Rowery miejskie w Nicei to przykład, jak powinien działać jednośladowy transport publiczny. Świetnie skonstruowana oferta i wypożyczalnie niemalże na każdym rogu to recepta na sukces. Rowery w Nicei są moim podstawowym środkiem transportu przez cały rok, dlatego wiem, o czym piszę!

Ten artykuł nie jest aktualny.

Rowery miejskie w Nicei nazywają się Vélo Bleu. W mieście jest aż 175 wypożyczalni i 1750 rowerów do dyspozycji. Tworzy to gęstą sieć funkcjonującą jako system transportu publicznego dostępnego na żądanie 7 dni w tygodniu, przez całą dobę. Sam korzystam z rowerów miejskich w Nicei praktycznie codziennie. Płacę za to 25 euro rocznego abonamentu, a pierwsze 30 minut jazdy mam zawsze za darmo. W tym czasie spokojnie objadę całe centrum Nicei. Właśnie tak powinny działać rowery miejskie w Trójmieście i innych polskich miastach!

Rowery w Nicei – wypożyczalnia na każdym rogu

Stacje Vélo Bleu rozsiane są po całej Nicei oraz w dwóch pobliskich miasteczkach: St Laurent du Var i Cagnes-sur-Mer. Oczywiście najwięcej stacji jest w samej Nicei, ale ich rozmieszczenie także u sąsiadów ułatwia dalsze przejażdżki. Trzeba jednak pamiętać, że Nicea to miasto, które w większości leży w dolinie, ale są też dzielnice położone na dużych wzniesieniach. Nie zamontowano tam wypożyczalni rowerów, bo nie trudno się domyślić, że każdy tylko by zjeżdżał do centrum, a później wszystkie te rowery należałoby rozwieść do góry samochodami. Planując jazdę z wykorzystaniem Google Maps można nawet zobaczyć stosowne ostrzeżenie, jeżeli trasa wiedzie pod górę. W Nicei to bardzo przydatne rozwiązanie.

Ile kosztuje wypożyczenie roweru w Nicei?

Konstrukcja taryfy to osobny temat, który od razu przywołuje w mojej głowie biznesowe podejście Roweru Trójmiejskiego. W Nicei rowery miejskie są środkiem transportu, a nie elementem prestiżu lub sposobu na zarobek. Dlatego też oferta wypożyczalni rowerów na Lazurowym Wybrzeżu jest dopasowana do potrzeb przede wszystkim mieszkańców. Ale bez obaw – nie zapomniano też o turystach. Nawet tych chcących zobaczyć miasto w jeden dzień.

Wypożyczenie roweru w Nicei kosztuje:

Okres dostępu do systemu Opłata rejestracyjna / abonamentowa
24 godziny 1 euro
7 dni 5 euro
Miesiąc 10 euro
Rok 25 euro*
Opłata za wypożyczenie
Pierwsze 30 minut Zawsze bezpłatnie
Pierwsza godzina 1 euro (czyli jeżdżąc np. 45 min zapłacimy 1 euro)
Każda kolejna godzina 2 euro (czyli jeżdżąc np. 1 h 15 min zapłacimy 3 euro)

 

*15 euro jeśli masz bilet roczny na autobusy lub korzystasz także z samochodów elektrycznych w Nicei

Uwaga! Dostałem kilka maili od turystów z Polski, że na ich karcie kredytowej system blokował kaucję, po 150 euro za rower! Nie znalazłem informacji o tym na stronie usługi, ale uprzedzam, że taka sytuacja może mieć miejsce.

Jak wypożyczyć rower w Nicei?

Wypożyczenie rowerów miejskich w Nicei nie powinno nikomu sprawić trudności, a jednak co chwilę turyści zaczepiają mnie na ulicy i proszą o pomoc. Nie do końca wiem, z czego to wynika, bo informacje są podawane wyjątkowo aż w trzech językach: po francusku, włosku i angielsku (aż dziwne, że nie ma ich po rosyjsku). Zatem jak wypożyczyć i oddać rower miejski w Nicei? Przede wszystkim trzeba się zarejestrować w systemie.

Jeżeli chcesz jeździć tylko 1 dzień lub tydzień, wszystko zrobisz przy dowolnej stacji z rowerami, ale możesz się też zarejestrować online, np. przed przyjazdem do Nicei. Dostęp na miesiąc i rok wymaga rejestracji online na stronie velobleu.org. Poniżej skupię się tylko na opisie dostępu krótkoterminowego (dzień i tydzień), bo to najczęściej wybierana opcja przez turystów.

Rejestracja w systemie rowerów miejskich w Nicei w trzech krokach:

  1. Podchodzisz do słupka informacyjnego, który jest przy każdej stacji.
  2. Dzwonisz na podany tam numer i podajesz automatowi numer karty płatniczej, która będzie sparowana z twoim numerem telefonu. W ten sposób rejestrujesz się w systemie. Z tej karty będą pobierane opłaty.
  3. Wypożyczasz rower.

Wypożyczenie roweru jest też bardzo proste i szybkie:

  1. Najpierw trzeba podejść do wybranej stacji i ją włączyć klikając przycisk po prawej stronie u góry. Po chwili ekran się uruchomi i wyświetli kilka możliwości. Ekrany nie są dotykowe, obsługuje się je przyciskami po lewej i prawej stronie. Od razu na starcie można zmienić język interfejsu np. na angielski. Następnie trzeba wybrać opcję „wypożycz rower”.
  2. Pojawi się okienko z numerem telefonu. Wystarczy więc zadzwonić na podany numer, by system wiedział, kto wypożycza rower. I tu uwaga – połączenie jest bezpłatne. Także z polskiego numeru! Centrala systemu rozłącza połączenie automatycznie w pierwszym sygnale wołania. Faktycznie nie dochodzi więc do połączenia, ale identyfikacja jest wykonana.
  3. Wyświetli się opcja wyboru wolnych pojazdów w stacji. Klikasz numer roweru, który chcesz odpiąć i wyciągasz łańcuch ze stacji.
  4. Warto zapamiętać numer blokady, który wyświetli się na końcowym ekranie. Jeśli chcesz przypiąć rower do słupa np. przed sklepem spożywczym, możesz to zrobić znając ten numer.

Żeby oddać jednoślad wystarczy włączyć ekran, wybrać opcję „oddaję” i po chwili wsadzić łańcuch we wskazane gniazdo. System podliczy czas wypożyczenia i wyświetli cenę. Nic więcej nie trzeba już robić.

Ja korzystając z abonamentu rocznego mam kartą zbliżeniową, która przyspiesza proces wynajmu. Nie muszę dzwonić, by się zidentyfikować przed wypożyczeniem roweru.

Problemy z rowerami, czyli dlaczego nie zawsze jest fajnie

Rowery miejskie w Nicei to świetne rozwiązanie, z którego korzystam codziennie. Zwykle dojeżdżam w ten sposób do centrum. Piechotą mam jakieś 15 – 20 minut, a rowerem raptem 5. W dodatku jeżdżę Promenadą Anglików i podziwiam Zatokę Aniołów. Każdy mój przejazd jest bezpłatny, bo mieszczę się w darmowych 30 minutach. Czasami jeżdżę rekreacyjnie, np. do Cagnes-sur-Mer, wtedy z mojej karty zarejestrowanej w systemie pobierana jest odpowiednia kwota, zgodnie z cennikiem. Oczywiście mogę oddawać rower na kolejnych stacjach w ciągu 30 min i wypożyczać od razu, nawet ten sam. Wtedy nie zapłacę nic. Ale umówmy się, że jest to metoda na chytrego turystę ;-).

Niestety cały ten system nie zawsze wygląda tak różowo, jak to wyżej opisałem. Możliwych problemów jest kilka i występują dość często. Poniżej lista w kolejności od najczęstszych:

  1. Wypożyczyłeś rower, który okazał się niesprawny (nic bardziej nie irytuje!).
  2. Nie można wypożyczyć / oddać roweru, bo stacja jest niesprawna (system się dość często zawiesza na długie minuty).
  3. Wszystkie rowery na danej stacji są wypożyczone i trzeba iść do kolejnej (to akurat mało irytujące).
  4. Nie ma gdzie oddać roweru, bo stacja jest pełna (to już trochę bardziej irytuje).
  5. Rower jest sprawny, ale trzeba włożyć tyle siły w pedałowanie jakbyś ciągnął słonia i jechał pod wiatr jednocześnie (jakie to męczące!).

Przy okazji wymieniania problemów z rowerami warto jeszcze dodać cenną wskazówkę: pojazdy niesprawne mieszkańcy oznaczają obracając ich siodełko do tyłu. To znak, by tych rowerów nie wypożyczać, bo na pewno nie działają. Takie jednoślady są później zabierane przez obsługę do naprawy. Z kolei problem z pustymi / pełnymi stacjami można rozwiązać sprawdzając dostępność w aplikacjach na smartfony. Znajdziesz takie wyszukując na hasło velo bleu.

Mimo tych problemów rowery są świetnym i polecanym przeze mnie środkiem transportu po Nicei. Niestety nie dojedziesz nimi chociażby do Monaco. Dlatego sprawdź też informacje o transporcie publicznym w Nicei.

Co sądzisz o rowerach miejskich? Czy w Twoim mieście są takie dostępne? Korzystałeś/aś z rowerów na Lazurowym Wybrzeżu lub masz to w planie? Zostaw komentarz poniżej!